Reklamace notebooku - Porada s právníkem
Využil jsem bezplatné právní porady na serveru
www.Spotřebitel.cz
Na Váš dotaz ze dne 07.04.2005 odpověděl náš právník dne 10.05.2005
Problémový kryt notebooku
Dne 26.4.04 jsem si prodejně firmy DATART Ostrava-Zábřeh zakoupil notebook značky Premio. Po krátké době se u notebooku projevila zdánlivě banální závada a to lehké vrzání při otevírání a zavírání krytu s LCD. Zhruba po měsíci už bylo vrzání velice znatelné a po necelém roce začal praskat vnější kryt v místě vrzajícího pantu. Rozhodl jsem se tedy výrobek reklamovat(reklamace přijata 1.4.05). Dnes 7.4.05, mi bylo telefonicky sděleno, že je výrobek opraven výměnou popraskaného krytu a promazáním pantu. Jel jsem tedy výrobek převzít. Kryt byl nový, avšak při prvním kontrolním otevření jsem zjistil, že notebook stále vrže. Přítomný pracovník mi sdělil, že výrobek po včerejší opravě nevrzal, ale vzhledem mé nespokojenosti mi nabídl nové promazání vrzajícího pantu. Po promazání kryt skutečně nevrzal. Po příjezdu domů jsem však zjistil, že zmíněný kryt opět začíná vrzat. Po telefonickém dotazu mi pracovník sdělil, že jde u daného typu notebooku o výrobní vadu a že znovu popraská i vyměněný kryt a že se s tím zkrátka musím smířit. Já jsem však notebook kupoval nový a čekal jsem, že bude úplně bez závad. Mám i po roce nějaký nárok na slevu, nebo lépe na výměnu za bezvadný typ bez jakýchkoliv výrobních závad?
07.04.2005
Reklamace notebooku
Podle ustanovení § 622 odst. 1 občanského zákoníku má spotřebitel právo již při prvním výskytu odstranitelné vady, není-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, požadovat výměnu věci. Pokud to není možné (například věc již nemá prodávající na skladě), může již v tomto případě od smlouvy odstoupit a požadovat vrácení kupní ceny. V ostatních případech odstranitelných vad může kupující požadovat bezplatnou opravu věci. Podle § 622 odst. 2 občanského zákoníku má kupující právo na výměnu věci nebo na odstoupení od kupní smlouvy (vrácení kupní ceny) jde-li o vadu , kterou nelze odstranit a která brání tomu , aby věc mohla být řádně užívána. Stejná práva máte v případě vady odstranitelné u opětovného (třetího) vyskytnutí stejné vady. Podle § 622 odst. 2 občanského zákoníku platí, že v případě, že se opětovně vyskytne odstranitelná vada po opravě, má kupující právo od smlouvy odstoupit nebo požadovat výměnu věci. Za takový opětovný výskyt judikatura považuje třetí výskyt téže vady. Právo na výměnu věci či na odstoupení od smlouvy máte podle § 19 odst. 3 zákona o ochraně spotřebitel konečně též v případě, že prodávající nevyřídí Vaši reklamaci nejpozději do 30 dnů od jejího uplatnění.
10.05.2005
Kateřina Bohunková